Monday, April 22, 2013

Mimpi & Petanda! AllahuAkhbar!

Ya Allah.. rase sgt real! Ak mimpi ak jmpe arwah tok ak & arwah kawan aku, Aziemah. Sob3. Mase tu, ak mimpi, ak baru balik skolah. Time form 6. Dorg ade kat luar pagar time tu. Ak nak balik rumah time tu. Tibe-tibe ramai je kat kawasan luar sekolah tu. Kebanyakkannye sume org yg ak kenal. Kawan-kawan ak, saudara mara aku. Tp, tetibe ak nmpk tok aku. Tok ak senyum je kat aku.. Ak jadi terkejut! Sgt terkejut! Ak tegur tok aku.. "Aik? tok?!" "Bukan ke tok dah...?" Tok ak senyum je.. Sambil tok reply mcm biasa dye jawab, "Nape? awk ingt tok dah mati ke?". Ak apalagi, menangis-nangis ak kat tok aku~ Ak peluk tok ak. Ak main-main tudung dye. Ak usik-usik muka dye. Tp, muka dye bukan mcm antara hari-hari last beliau. Muka dye nmpk sihat sangat! Mcm time ak tadika dulu. Sihat je. :) Then, ak nmpk kawan ak yg lain, ak suruh dorg tmpr muka aku, sbb ak nak tau, ni mimpi or real. Kawan aku tmpr aku, tp, ak tak rase pape pun. Ak dah rase tak sedap hati. Ak terus rase nak balik. Ak cuba azan. Kot-kot dorg sebenarnye "mereka" yang menyamar. Tp, sume tak kisah pun ak azan. Malahan, senyum je. Dorg lagi suke ak azan. Ad sorg yg duduk sebelah ak. Ak tak pasti sape. Tp, seorang wanita tudung labuh jugak. Dye senyum je kat aku. Kat situ ramai sgt org. Berhimpun. Mcm nak g kat satu tempat. Sume pakai tudung labuh. Happy-happy je sume. Ak ade nmpk kelibat ustaz & ustazah ak. Yang lelaki sume pakai jubah. Yg perempuan lain, mostly, ak tak kenal pun. Ntah sape-sape tah. Tp, sume nmpk cam baik. Senyum je. Sejuk je hati. Rase mcm nak join je. Mcam klu kite duduk dalam masjid, kite rase tenang. Mcm tu perasaannye. Yg ak mimpi arwah kawan aku, iemah. Dye mcm biasa gelak-gelak. Slalu je kacau-kacau ak. Dye kate, "ala, bukan sume org kenal ak pun". Pdhl, arwah la antara org yg paling famous kat skolah time dulu. Cara dye, gaye dye ketawa sume same! Ak jadi confius lg, ak terdetik, "aik, bukan ke iemah dah...?" dye senyum je seolah-olah mcm tahu ape ak fikirkan. Ak jadi mcm tak sedap hati. Ak tak caye ngan sume yang ak alami. Ak nak balik sgt time tu! Sbb ak fikir, ak baru balik skolah. Tp, dalam mase yg same, ak sebenarnye ad perasaa takut & pelik & tak percaye, "betul ke ak jumpe ni?" "nape rase mcm real je?
Nak siapkan keje skolah & nak salin baju biasa. Malas pakai baju skolah. Jadinye ak lari keluar dari kawasan tu. Kawasan tu mcm kawasan hutan. Redup je. Ad astaka. Dorg ramai-ramai duduk kat situ. Ak plak lari turun dari dari kawasan tu. Ak cari kawasan yg ade cahaya matahari. Sbb ak nak rase kepanasan cahaya matahari sbb kawasan tu sejuk. baru ak akan caye ngan sume tu. Ak terus je berlari laju. Tengok2, ak terbangun! Ya Allah.. mengucap panjang lepas tu. Ak seakan tak percaye. Sgt tak percaye. Mula rase sebak. Ak terus nangis. Ya Allah.. ape petanda sume ni? adakah ak terlalu banyak dosa sehinggakan dikau bg ak jumpe mereka dahulu. Agar ak sentiasa ingt akan kematian? Sedih sgt~ Rase real gile! Ya Allah.. ampuni dosa aku Ya Allah.. sesungguhnya ak hambaMu yg banyak sgt dosanya! tak terkira dosaku Ya Allah! Tempatkanlah saudara mara ku yg telah pergi di kalangan golongan-golongan yang diredhaiMu Ya Allah! :'(

the Last Syawal with my grandma! kenangan! (yg tudung purple). 

gelak tawa beliau~ stil linger in my mind.

Gmbr terakhir ak & tok ak~ Last syawal.. tahun lepas.

Arwah tok pergi menghadap Ilahi tahun lepas. Sehari selepas birthday mokcu aku. 23 September 2012. (Same mcm arwah mak, arwah mak pegi selepas beberapa hari selepas burday angah ak. kebetulan jugak kan?)Arwah disahkan menghidap penyakit kanser paru-paru. And she left us infront of us. Ak ade kat sebelah arwah time tu~ Ak rapat ngan tok sbb dari kecik ak duduk ngan tok aku! Sob3! Sebenarnye, subuh sebelum arwah pegi (arwah pegi dalam pukul 11), ak ade termimpi tok ak sendiri. Tok ak bangun dari tempat tidur dye. (rase real, sbb suasana same mcm keadaan asal) Ak terkejut sebab setahu ak tok ak sakit. Camne lak tok ak boleh bangun laju-laju? pastu, mcm bergegas mcm nak g satu tempat. Ak tegur, "tok, nak pegi mane? tok kan tak sihat lg?" tok ak snyum je. Tak sangke, tu jugak petanda rupenye~ petande dye akan tinggalkan ak selamanya. Allah!(T.T)~

Arwah kawanku, Aziemah Abu bakar. Meninggal sehari selepas ak & keluarga balik dari menunaikan Umrah. Arwah disahkan menghidapi Leukimia. Sampai-sampai ak kat Malaysia, ak dapat tahu berita dye. She left us.. forever. Terus ak g melawat jenazah. Mase tu org baru siapkan jenazah. Tp, sebenarnye, mase ak kat Mekah.. ak ade mimpi arwah. Arwah pandang je kat satu kawasan, and bile ak tgk kawasan tu, kawasan tu kubur rupenye. Ya Allah! Mungkin itu petanda Allah bg kat aku mase kat sane! AllahuaAkhbar!

Ya Allah.. ampuni dosaku Ya Allah. Ak mula terkenang.. mcm mane la ak ketika menghadapi sakaratulmaut kelak? Allah!! Ampuni dosaku Ya Allah! (T.T)~

No comments:

Post a Comment